青山学院大学図書館

子どもの学習において自発的探索と大人による方向づけはどのように関係しているのか : 社会文化的アプローチにもとづく理論的検討

高木, 光太郎; 榊原, 知美, Issued : 2013.12.25, 青山社会情報研究. ; 5(Page:1-10). <TF01306571>
登録タグ:
登録されているタグはありません
書誌URL:

ページリンク
46771.pdf   

書誌詳細

コレクションコード 紀要論文
コレクションコード 青山社会情報研究
コレクションコード 5
ソースレコードID AA12424269
タイトル 子どもの学習において自発的探索と大人による方向づけはどのように関係しているのか : 社会文化的アプローチにもとづく理論的検討
コドモ ノ ガクシュウ ニ オイテ ジハツテキ タンサク ト オトナ ニ ヨル ホウコウズケ ワ ドノヨウニ カンケイ シテ イル ノカ : シャカイ ブンカテキ アプローチ ニ モトズク リロンテキ ケントウ
タイトル(その他) How does adult guidance relate with young children's spontaneous exploration in learning? : A theoretical proposal from a sociocultural approach
作成者 高木, 光太郎
タカギ, コウタロウ
Takagi, Kotaro
作成者 榊原, 知美
サカキバラ, トモミ
Sakakibara, Tomomi
NCID AA12424269
ISSN(プリント) 18837638
DOI URL https://doi.org/10.34321/16615
収録物名 青山社会情報研究
巻次等 5
開始ページ 1
終了ページ 10
日付 Issued : 2013.12.25
主題 Other:自発的探索
主題 Other:社会文化的アプローチ
主題 Other:大人による方向づけ
主題 Other-en:spontaneous exploration
主題 Other-en:sociocultural approach
主題 Other-en:adult guidance
内容記述 The purpose of this study was to examine a theoretical framework of a sociocultural approach for capturing young children's spontaneous exploration. It has been widely accepted that young children construct knowledge through spontaneous exploration of their environment. However a theoretical framework has not been fully developed that appropriately captures young children's spontaneous exploration in relation with an adult's guidance. In this study, with an intent to place young children's spontaneous exploration into the theoretical framework of a sociocultural approach, we examined Hedegaard's theoretical proposal(2009) based on Vygotsky's concept of "crisis", and preschool observations of children's spontaneous play. A new framework was proposed that captures young children's spontaneous exploration as a process of flexibly combining various constraints, such as adult guidance or artifacts.
資源タイプ departmental bulletin paper
資料種別(NIIタイプ) 紀要論文
物理的形態 PDFファイル
アクセス権 open access