青山学院大学図書館

外国語学習への期待尺度の開発

猪口, 綾奈, Issued : 2022.05.31, 青山国際政経論集 <TF01311047>
登録タグ:
登録されているタグはありません
書誌URL:

ページリンク
51739.pdf   

書誌詳細

コレクションコード 紀要論文
コレクションコード 青山国際政経論集 ISSN 2436-8695
コレクションコード 108
タイトル 外国語学習への期待尺度の開発
ガイコクゴ ガクシュウ エノ キタイ シャクド ノ カイハツ
タイトル(その他) The Development of Scales to Measure the Expectation for Foreign Language Learning
作成者 猪口, 綾奈
イノグチ, アヤナ
Inoguchi, Ayana
作成者 田崎, 勝也
タサキ, カツヤ
Tasaki, Katsuya
出版者 青山学院大学国際政治経済学会
出版者 アオヤマ ガクイン ダイガク コクサイ セイジ ケイザイ ガッカイ
ISSN(プリント) 24368695
DOI URL https://doi.org/10.34321/22458
収録物名 青山国際政経論集
収録物名 アオヤマ コクサイ セイケイ ロンシュウ
収録物名 The Aoyama journal of international politics, economics and communication
巻次等 108
開始ページ 33
終了ページ 55
日付 Issued : 2022.05.31
主題 Other-en:trust
主題 Other-en:sense of security
主題 Other-en:learning anxiety
主題 Other-en:rapport
主題 Other-en:factor analysis
内容記述 The purpose of this study is to develop scales to measure learners' expectations focusing on their relationship with teachers in foreign language learning, and to examine its reliability and validity. Given the unique anxieties involved in learning a foreign language as opposed to other subjects, understanding the expectations and desires of learners and alleviating their anxieties is important in a language learning environment. In the study, 361 college students were administered a 66-item questionnaire developed with reference to previous research. The results of exploratory and confirmatory factor analysis revealed the following four-factor model: (1) interest in learning methods, (2) empirical proficiency of teachers, (3) search for rapport, and (4) independence in learning. To examine reliability and validity, another 412 students completed a questionnaire that included 17 items from the four-factor model and 56 items from three other scales related to this four-factor scale. The results showed that each factor was closely related to the other, and the study provided a better understanding of what learners expect from their teachers.
資源タイプ departmental bulletin paper
資料種別(NIIタイプ) 紀要論文
物理的形態 PDFファイル
アクセス権 open access