青山学院大学図書館

科学技術対話における「わかりあえなさ」の可能性

小泉, 千尋, Issued : 2020.12.25, 青山社会情報研究 <TF01309876>
登録タグ:
登録されているタグはありません
書誌URL:

ページリンク
51124.pdf   

書誌詳細

コレクションコード 紀要論文
コレクションコード 青山社会情報研究
コレクションコード 12
ソースレコードID AA12424269
タイトル 科学技術対話における「わかりあえなさ」の可能性
カガク ギジュツ タイワ ニオケル ワカリアエナサ ノ カノウセイ
タイトル(その他) Possibility of "incomprehension" in Science and Technology Dialogue Events
作成者 小泉, 千尋
コイズミ, チヒロ
Koizumi, Chihiro
出版者 青山学院大学社会情報学研究センター
出版者 アオヤマ ガクイン ダイガク シャカイ ジョウホウガク ケンキュウ センター
NCID AA12424269
ISSN(プリント) 18837638
DOI URL https://doi.org/10.34321/21883
収録物名 青山社会情報研究
収録物名 アオヤマ シャカイ ジョウホウ ケンキュウ
収録物名 Aoyama Journal of Social Informatics
巻次等 12
開始ページ 11
終了ページ 20
日付 Issued : 2020.12.25
主題 Other-ja:科学技術
主題 Other-en:Incomprehension
主題 Other-ja:対話
主題 Other-ja:専門家
主題 Other-ja:非専門家
主題 Other-ja:わかりあえなさ
主題 Other-en:Science and Technology
主題 Other-en:Dialogue
主題 Other-en:Expert
主題 Other-en:Layperson
内容記述 In recent years, the importance of dialogue between laypersons and experts related to science and technology events has been increasing, and various forums for dialogue (hereinafter referred to as science and technology dialogue) have been established. The purpose of this paper is to examine the possibility of "incomprehension" within such science and technology dialogues. Therefore, I first describe how dialogues between non-experts and experts are carried out. Next, an overview of dialogues between laypersons and experts that has theoretically been regarded as meaningful in "understanding," such as consensus building and mutual understanding, is carried out. On the other hand, within empirical research, it has been pointed out that it is difficult for laypersons and experts to "understand each other," which can lead to "incomprehension." Therefore, in this paper, the positive aspects of "incomprehension" within other research areas are summarized. Within science and technology dialogue, "incomprehension" may be an opportunity to critically reconsider one's own knowledge and increase autonomous involvement in the subject matter. Therefore, the identity of the participants can be highlighted, and it could be an opportunity to reveal a variety of potential problem settings.
資源タイプ departmental bulletin paper
資料種別(NIIタイプ) 紀要論文
物理的形態 PDFファイル
アクセス権 open access